მოსწავლეთა ჩართულობა 2024-2025
მოსწავლეთა მონაწილეობა სკოლის დემოკრატიულ მმართველობაში
სახელმძღვანელო ინსტრუქცია
პრეამბულა: საზოგადოების ღირსეულ წევრებად ჩამოყალიბება სკოლის საქმიანობის მნიშველოვანი ასპექტია. მთელი პროცესის საუკეთესოდ წარმართვაში სკოლა უდიდეს მნიშვნელობას ანიჭებს სკოლის დემოკრატიულ მმართველობაში მოსწავლეთა მონაწილეობას. პრაქტიკული გზამკვლევი და სკოლის მოსწავლეთა მაღალი მორალი და მოქალაქეობრივი თვითშეგნება სკოლის სახელმძღვანელო ინსტრუქციის შემუშავებაში ჩვენი ძირითადი დასაყრდენია. ამ ინსტრუქციის რეალურ საქმიანობაში გადატანა კი, რეალური შედეგების გარანტი.
მიზანი: სასკოლო საზოგადოების წევრებმა – მშობლებმა, მასწავლებლებმა, სკოლების ლიდერებმა, მოსწავლეებმა – შეგნებულად გავაცნობიეროთ, თუ როგორ შეგვიძლია ჩვენი წვლილის შეტანა სასკოლო ცხოვრების დემოკრატიული მართვის პროცესის გაუმჯობესებაში და, რაც უმთავრესია, როგორ შევუქმნათ მოსწავლეებს სასკოლო ცხოვრებაში გადაწყვეტილებების მიღების პროცესებში ნამდვილი მონაწილეობისათვის აუცილებელი პირობები, კერძოდ, სასკოლო პოლიტიკის პროცედურები, რეგულაციები, მოსწავლეთა ჩართვა სკოლის სტრუქტურულ ერთეულებში და მათთვის მართვის წარმომადგენლობით-კოლეგიალური ორგანოების მიერ გადაწყვეტილების მიღების პროცესში მონაწილეობის მიღების უზრუნველყოფა, უსაფრთხო და მხარდამჭერი სასკოლო გარემო, პოზიტიური სასკოლო კლიმატი, მონაწილეობით პრინციპებზე დაფუძნებული თანამშრომლობითი სასკოლო ორგანიზაციული კულტურა, მოტივაცია და სხვა.
მონაწილეობის უფლება: მოსწავლეთა მონაწილეობა გულისხმობს მოსწავლეების უფლებას, მონაწილეობა მიიღონ სასკოლო ცხოვრების იმ ასპექტების შესახებ გადაწყვეტილების მიღებაში, რომლებიც უშუალოდ მათ ეხებათ:
- კურიკულუმის, მისი შინაარსის, მიზნისა და მოთხოვნების შესახებ ინფორმაციის მიღების უფლება;
- სწავლა-სწავლების მეთოდების არჩევანზე ზემოქმედების უფლება;
- გამჭვირვალე შეფასებისა და მისი დასაბუთების მოთხოვნის უფლება;
- კულტურული, საგანმანათლებლო, სპორტული, გასართობი და სამოხალისეო აქტივობების ორგანიზების უფლება;
- სასკოლო ცხოვრების მარეგულირებელ ნორმებსა და პრინციპებზე ზემოქმედების უფლება;
- წარმომადგენლის არჩევის უფლება, ასევე, გადაწყვეტილების მიმღები ორგანოს წევრის არჩევნებში კანდიდატად მონაწილეობის უფლება.
მონაწილეობის დონეები:
მოსწავლეებისთვის დავალებების დარიგება და მათი ინფორმირება იმის თაობაზე, თუ რატომ და როგორ არიან ჩართულები პროექტში. მონაწილეობის ამ დონეზე ყველაფერს მასწავლებლები ან სხვა სკოლის უფროსი თანამშრომლები გეგმავენ, თუმცა მათმა მოსწავლეებმა იციან ამ აქტივობების მიზნები და იაზრებენ საერთო ამოცანას. ყველას შეუძლია მონაწილეობა, და არა მხოლოდ პასუხისმგებლობით, უნარებით ან ლიდერობისკენ მიდრეკილებით გამორჩეულ მოსწავლეებს.
მასწავლებლების ან სკოლის სხვა თანამშრომლების მიერ მოსწავლეებთან კონსულტაციისა და დიალოგის შედეგად მიღებული გადაწყვეტილებები. ეს დონე ძალიან ჰგავს წინას – ყველაფერს ისევ მასწავლებლები ან სკოლის სხვა თანამშრომლები გეგმავენ და აცნობებენ მოსწავლეებს აქტივობების ან პროექტების მიზნებისა და მისი ეტაპების შესახებ. თუმცა, ამ შემთხვევაში, განსხვავება ის არის, რომ მასწავლებელი სთხოვს მოსწავლეებს, გამოთქვან აზრი და შეხედულებები. მიუხედავად იმისა, რომ საბოლოო გადაწყვეტილება და არჩევანი მაინც უფროსების გასაკეთებელია, ამ დონეზე მასწავლებლები და მოსწავლეები სწავლობენ ერთმანეთის მოსმენასა და დიალოგის დაწყება-წარმართვას.
მოსწავლეთა ნამდვილი მონაწილეობის შუალედური დონე
მასწავლებლები ან სკოლის სხვა თანამშრომლები გამოთქვამენ ინიციატივას, მაგრამ გადაწყვეტილებები მიიღება მოსწავლეებთან ერთად. მონაწილეობის (თანამონაწილეობის) ამ დონეზე მოსწავლეების აზრები უკვე თანდათანობით ზემოქმედებს საკლასო ოთახში, სკოლასა თუ კონკრეტული პროექტის ფარგლებში მიღებულ გადაწყვეტილებაზე. იმავდროულად, მოსწავლეები იწყებენ ამ გადაწყვეტილებების შედეგებზე პასუხისმგებლობის გაზიარებასაც. გამოიყენება მექანიზმები, რომლებიც მოსწავლეებს განხილვებში, საჭიროებათა შეფასებაში, დაგეგმვაში, განხორციელებასა და ამოცანების შეფასებაში მონაწილეობის საშუალებას აძლევს. მასწავლებლები და სკოლის ხელმძღვანელები ამ დროს მენტორებისა და კურატორების როლებს ითავსებენ.
მოსწავლეების ნამდვილი მონაწილეობის მაღალი დონე
მოსწავლეები წარმოადგენენ ინიციატივას და ახორციელებენ მას.მონაწილეობის ამ დონეზე მოსწავლეებმა უკვე იციან, როგორ წარმოადგინონ ინიციატივა, გაავრცელონ ინფორმაცია, მიიღონ გადაწყვეტილება, გაიზიარონ პასუხისმგებლობა, შეადგინონ და განახორციელონ გეგმა. მათი პროექტები სავსებით განხორციელებადია, რადგან მოსწავლეები მანამდე ფორმირებული მოდელების შესაბამისად მოქმედებენ და მონაწილეობის წინა დონეებზე მიღებულ გამოცდილებას ეყრდნობიან. ზრდასრულები მეთვალყურეობენ მოსწავლეების აქტივობას, მაგრამ მათი როლები მხოლოდ დაკვირვება-მხარდაჭერით შემოიფარგლებიან.
მოსწავლეები წამოაყენებენ ინიციატივას და გადაწყვეტილებებს იღებენ უფროსებთან ერთად.
ეს არის მონაწილეობის ყველაზე მაღალი დონე, სადაც საჭიროა ურთიერთპატივისცემა და ნდობა, რასაც საერთო გადაწყვეტილების მიღების პროცესი განაპირობებს. მოსწავლეები სრულად იყენებენ მონაწილეობისა და გადაწყვეტილების მიღების უფლებას, თუმცა, იმავდროულად, მასწავლებლებსაც სთხოვენ მონაწილეობას, როგორც თანასწორ პარტნიორებს, რადგან ცოდნას, გამოცდილებასა და მხარდაჭერას აფასებენ.
მოსწავლეთა ფორმალური მონაწილეობის ფორმები:
სკოლა გამიჯნულია ფორმალური მონაწილეობისაგან, აღიარებს და ახორციელებს მხოლოდ რეალურ მონაწილეობას მოსწავლეთა თვითმმართველობის ფარგლებში, ასევე მოსწავლეთა წარმომადგენლობის მონაწილეობით ისეთ სტრუქტურულ ერთეულებში, როგორიცაა სკოლის დისციპლინური კომიტეტი,…
ფორმალური მონაწილეობის არცერთ ფორმას არ აქვს დადებითი გავლენა აქტივობებში ჩართულ მოსწავლეებზე. აქედან ისწავლება მხოლოდ მორჩილება, ინიციატივის ნაკლებობა და ძალაუფლების მქონე პირისთვის სასურველი ქმედების განხორციელება. ამგვარი მონაწილეობის შედეგად, მოსწავლეები კარგავენ ინტერესს და აღარ სურთ მონაწილეობის მიღება. ხანდახან, გარეგნული დაკვირვებისას, რთულია გავმიჯნოთ მონაწილეობის რეალური / ნამდვილი და ფორმალური ფორმები, მაგრამ თუ ადამიანი აქტივობაშია ჩართული, განსხვავება მისთვის ნათელი იქნება.
მანიპულაცია. ეს არის მონაწილეობის ილუზორული ფორმა, როცა მოსწავლე ინსტრუმენტად აღიქმება და ისეთ აქტივობაშია ჩართული, რომლის მიზანიც არ ესმის. მოსწავლეები, ერთი შეხედვით, აქტიურები ჩანან, თუმცა, სინამდვილეში, ვიღაცის ინსტრუქციებს ბრმად მისდევენ. მათი შეხედულებები ერგება უფროსების მოსაზრებებს, რომლებიც მოსწავლეებს საკუთარი მიზნების მისაღწევად იყენებენ.
დეკორაცია. ეს არის მონაწილეობის ფორმა, როცა მოსწავლეები საჯაროდ წარდგებიან აუდიტორიის წინაშე გარკვეული ღონისძიების, დადგმის, შეხვედრის ან სხვა სასკოლო აქტივობის დროს, თუმცა მათ აზრს არავინ ეკითხება. ასეთ დროს მოსწავლეები ფასადური მონაწილეობის სადემონსტრაციოდ სჭირდებათ.
ტოკენიზმი. ეს არის მონაწილეობის ფორმა, როცა მოსწავლეებს სთხოვენ, გამოხატონ შეხედულებები, მაგრამ ეს შესაძლებლობა ეძლევა მხოლოდ რამდენიმე რჩეულ მოსწავლეს. არჩევენ მოსწავლეებს, რომლებიც კარგ შთაბეჭდილებას ტოვებენ – მომხიბლავს, კარგად აღზრდილს, ჭკვიანს, ენერგიულს ან აკადემიურად წარმატებულს. დანარჩენი მოსწავლეების ხმა არ ისმის.
მოსწავლეები შეიძლება ნამდვილ პარტნიორებად იქცნენ სკოლის მართვის საქმეში:
მოსწავლეებს შეუძლიათ სკოლის საკუთრებას მოუარონ. მოსწავლეები მონაწილეობენ საკლასო ოთახების, დერეფნების, სათამაშო მოედნების, სპორტული დარბაზებისა და სხვა ადგილების კეთილმოწყობა-ათვისების შესახებ გადაწყვეტილების მიღების პროცესში, მათ უჩნდებათ მიკუთვნებულობის განცდა გარემოსთან, სადაც დროის უმეტეს ნაწილს ატარებენ. ეს გრძნობა ცვლის მათ დამოკიდებულებას სკოლის საკუთრებასთან – მეტად ზრუნავენ, იცავენ, რეაგირებენ, როცა ხედავენ დაზიანების მცდელობას და ფიქრობენ მის გაუმჯობესებაზე.
მოსწავლეებს შეუძლიათ ხელი შეუწყონ სწავლის პროცესის ხარისხის გაუმჯობესებას. მასწავლებლებს მოსწავლის აკადემიურ მიღწევებზე უდიდესი გავლენა აქვთ. სწორედ მოსწავლეები წარმოაჩენენ ყველაზე უკეთ, თუ რომელი მეთოდი და მიდგომა მუშაობს და რა არის გასაუმჯობესებელი. უკუკავშირის პროცესი ღია, გამჭვირვალე და მონაწილეობითია და ინფორმაცია გამოიყენება გაუმჯობესებისთვის – არა ბრალდებებისთვის.
მოსწავლეებს შეუძლიათ, გაზარდონ სკოლაში უსაფრთხოების ხარისხი.
სკოლა მოსწავლეს უყურებს არა როგორც პრობლემების შემქმნელს, არამედ როგორც პარტნიორს უსაფრთხო სასკოლო გარემოს ფორმირების პროცესში. მას შეუძლია დირექტორს პრობლემური ასპექტების შესახებ საკუთარი თვალთახედვა და ცოდნა პრევენციულად გაუზიაროს, შესთავაზოს გამოსავალი და, საბოლოოდ, სასკოლო უსაფრთხოების განმაპირობებლად იქცეს.
მოსწავლეებს შეუძლიათ გააუმჯობესონ ადგილობრივ თემთან თანამშრომლობის ხარისხი. თითოეული მოსწავლე სკოლისა და თემის დამაკავშირებელ რეალურ რგოლს წარმოადგენს. სკოლის შესახებ საერთო შეხედულება ფორმირდება სწორედ სხვადასხვა მოსწავლის მონათხრობზე, მათ კეთილდღეობასა და მიღწევებზე დაყრდნობით. სხვადასხვა ინიციატივის, სამოხალისეო აქტივობის, საქველმოქმედო პროექტების საშუალებით, მოსწავლეები საზოგადოებაში სკოლის მნიშვნელობასა და იმიჯს ზრდიან.
სკოლის კოლეგიალური ორგანოების საქმიანობასა და სასკოლო პოლიტიკის დოკუმენტების შემუშავებაში მოსწავლეთა მონაწილეობა
სასკოლო საზოგადოების წევრებს შორის მოსწავლეთა მონაწილეობის საკითხის მნიშვნელოვნების გაცნობა და ცნობიერების ამაღლება;
მოწყვლადი ჯგუფების (სსსმ, შშმ, ეთნიკური უმცირესობა, გენდერული ნიშნით, სოციალური ნიშნით და სხვა) საჭიროებების ანალიზი და მათი ჩართულობის გაზრდის შესაძლებლობების იდენტიფიცირება;
სკოლის დემოკრატიული მმართველობის/გადაწყვეტილების მიღების პროცესებში მოსწავლეთა მონაწილეობის მიმართულებით სკოლის საქმიანობის თვითშეფასების ჯგუფის შექმნა და ხელმძღვანელობა;
გადაწყვეტილების მიღების პროცესებში მოსწავლეთა ჩართულობის სამოქმედო გეგმის შემუშავება;
მონაწილეობითი ბიუჯეტირება – სკოლის ბიუჯეტის შემუშავების პროცესში მოსწავლეთა საჭიროებებზე გათვლილი თანხის განკარგვის ასპექტების შეთანხმება მოსწავლეთა საზოგადოებასთან / მოსწავლეთა თვითმმართველობასთან;
სკოლის განვითარების სტრატეგიის შემუშავების/გადასინჯვის პროცესში, მოსწავლეთა პრიორიტეტების განსაზღვრის მიზნით, მოსწავლეთა გამოკითხვა;
სკოლის ყოველწლიური სამოქმედო გეგმის შემუშავების/გადასინჯვის პროცესში საკონსულტაციო შეხვედრების გამართვა მოსწავლეთა თვითმმართველობისა თუ მოსწავლეთა საინიციატივო ჯგუფებთან;
სკოლის შინაგანაწესის გადასინჯვა მოსწავლეთა მონაწილეობით;
მოსწავლეთა ჩართულობით, უსაფრთხო სკოლის კონცეფციის შემუშავება.
სკოლის სამეურვეო საბჭოს წინაშე სასწავლო პროცესის მიმდინარეობის შესახებ ყოველწლიური ანგარიშის წარდგენისას – მოსწავლეთა მონაწილეობის მიმართულებით სამოქმედო გეგმით გათვალისწინებული ამოცანების შესრულების ერთ-ერთ საკითხად განსაზღვრა;
მოსწავლეთა თვითმმართველობის ფუნქციონირების გაუმჯობესების საინიაციატივო პაკეტის შემუშავება მოსწავლეთა თვითმმართველობის დებულება.
ფორმალურ და არაფორმალურ აქტივობებში მოსწავლეების მონაწილეობა
მოსწავლეთა როლის გაძლიერება სასწავლო მეთოდების შერჩევასა და სწავლა-სწავლების პროცესში მათი ჩართულობით
სასწავლო გეგმაში მოსწავლეთა მონაწილეობის ხელშემწყობი აქტივობების ასახვის სარეკომენდაციო პაკეტის შემუშავება;
მშობლების, მოსწავლეებისა და მასწავლებლების მონაწილეობით, სკოლის არაფორმალური განათლების სამოქმედო გეგმის შემუშავება და დანერგვა.
მოსწავლეთა ინიციატივების წახალისება და ურთიერთანამშრომლობითი შეხვედრების ორგანიზება.
სკოლა ჯიელსის მოსწავლეთა თვითმმართველობის დებულება